Älska livet – lev hälsosamt

Nästan alla av oss vill leva längre, göra mer och spendera mer tid med vår familj. Men även om vi vill leva längre, är vår livsstil det omvända. Leva längre, älska livet innebär att leva hälsosamt.

Vi hör mycket om att leva en hälsosam livsstil, men hur gör vi det? En frisk person är någon som inte röker, har hälsosam vikt, äter hälsosamt och motionerar. Låter enkelt? Inte så lätt när vi försöker göra det. För att försöka leva hälsosamt, är det viktigt att vidta enkla åtgärder eller göra mindre förändringar tills vi helt fått in vår sunda livsstil utan att ändra något drastiskt.

Motion. Människor har brist på aktivitet nuförtiden. Rörelse, även i måttlig mängd som att göra sysslor, trädgårdsarbete och promenader, gör skillnad. Bara att lägga till rörelse i vår dagliga rutin kan minska risken för hjärtsjukdomar, stroke, diabetes, osteoporos och frakturer, stress och symtom på ångest och depression.

Det finns enkla sätt att röra kroppen utan pengar för gymmedlemskap. Vi kan göra följande:

  • Spendera en dag i veckan och göra något fysiskt med familjen, som leka i parken.
  • Promenera mer! Att promenera 20 minuter varje dag ger bra resultat, inte bara till hur du mår fysiskt, men också till din vikt.
  • Gör vissa sysslor som trädgårdsskötsel, kratta löv, sopa golvet.
  • Var medveten om dina fysiska aktiviteter varje dag. Om du märker att det mesta av din tid spenderas på en stol, införliva mer rörelse i ditt dagliga schema.

Äta bra är en annan praxis för att leva hälsosamt. Ren och hälsosam kost kan förbättra din hälsa samt din vikt. Nyckeln är återigen att smyga in mindre ändringar tills du har insett att du helt äter hälsosamt. Du kan göra följande för att äta hälsosammare:

  • Ät mer frukt och sallad till dina måltider.
  • Ät mer grönsaker. Lägg till grönsaker till din smörgås och pastasås. Istället för att gräva efter chips för snabba snacks, ha frukter och konserverade grönsaker tillgängliga.
  • Ät fettsnålt eller fettfritt. Du kan ändra din vanliga mjölk till skummjölk eller fettfri yoghurt.
  • Titta igenom dina skåp eller ditt kylskåp och plocka tre matvaror som du äter varje dag. Nästa gång du går för att handla, leta substitut med lågt kaloriinnehåll för dessa tre varor.

Inte bara är det viktigt att minska ditt kaloriintag för att gå ner i vikt. Du bör också veta när du ska äta. Frukost är den viktigaste måltiden på dagen. Lunchen bör vara hälsosam men mindre än vad du åt till frukost. Undvik att äta alltför mycket senare på dagen. Middagen bör vara hälsosam och lätt. Det är bäst att undvika middagssnacks eller ätande före sänggående.

En annan del av en hälsosam livsstil är att undvika stress. Det finns många studier som visar att stress är en stor bidragsgivare för dålig hälsa. Det kan även leda till högt blodtryck, huvudvärk, magbesvär, dålig hållning och mycket mer. Att hålla stressen i schack gör att du mår mycket bättre.

Sova. Att sova och vila gör att din kropp återhämtar sig från allt muskelarbete och mentalt arbete. Skratt är också en beprövad faktor för god hälsa. Skratt gör att muskeln slappnar av, stresshormonsproduktionen minskas, även smärta reduceras, kroppens immunförsvar förbättras, högt blodtryck sänks, hjärta och lungor förstärks och du mår allmänt bättre.

Drastiska förändringar behövs nödvändigtvis inte när du försöker att leva hälsosamt. Det finns många sätt att införliva hälsosamma vanor lite i taget i din livsstil. Att leva hälsosamt innebär att älska livet.

 

© Etropa Publishing

Köp e-boken The Complete Compendium of Everything Related to Health and Wellness 

HealthWellnessCompendium

Få GRATIS e-böcker
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Få GRATIS e-böcker och info om rabatter och nya utgivningar.
Din e-postadress hålls strikt privat och du får inte spam! Avregistrera närsomhelst.
Följ och gilla oss:
error

Lämna ett svar

error

Gillar du denna sidan? Sprid gärna ordet :)