Välj Rätt Nisch

Välj rätt nisch för ditt onlineföretag

Undvik skinande objektsyndrom med ditt onlineföretag

I vissa nischer lanseras nya produkter varje dag. Med “tjänar pengar”nischen online lanseras vanligtvis fler än en ny produkt varje dag. Alla försäljningsprodukter för den här produkten lanseras och du får veta att det finns utbildning som visar dig att du måste använda deras taktik för att lyckas med ditt onlineföretag.
Vi säger inte att dessa produkter inte ger något värde. Vissa av dem är verkligen bra och kommer att avslöja tekniker som ni inte kommer att känna till. Men många av dessa produkter är samma sak om och om igen.

Det är svårt att tro att några av de vilda påståenden som dessa produktleverantörer gör i dag är tillåtna. Än en gång är kanske nätnischen den största syndaren för detta. Det finns försäljningsbrev och videoklipp som hävdar att du kan göra en förmögenhet genom att använda deras programvara och att det knappast finns något arbete att göra. Undvik skinande objektsyndrom med ditt onlineföretag.

Vilda påståenden

Det är svårt att tro att några av de vilda påståenden som dessa produktleverantörer gör i dag är tillåtna. Än en gång är kanske nätnischen den största syndaren för detta. Det finns försäljningsbrev och videoklipp som hävdar att du kan göra en förmögenhet genom att använda deras programvara och att det knappast finns något arbete att göra.

Att göra datorn till en ATM är ett klassiskt påstående som vissa av dessa försäljningssidor gör. Detta är naturligtvis

rent nonsens, men det är förvånande hur många människor som faller för detta. Att hämta upphandlartrafik till dina erbjudanden på mindre än 60 sekunder är ett annat klassiskt, vilt anspråk. Om det verkar för bra att vara sant så är det förmodligen så.

Gräset är grönare…

Många försäljningssidor för nya produkter i din nisch kommer att tala om för dig att du gör allt fel och att ditt nuvarande onlineföretag aldrig kommer att bli så framgångsrikt som du vill att det ska bli. De säger att man måste förena sigmed dem eftersom gräset är grönare där borta.

Gräset är sällan grönare med dessa program. Det finns alltid olika tekniker som du kan använda för att förbättra ditt onlineföretag, men det du inte bör överväga är att ändra det helt och hållet. Det spelar ingen roll hur kraftfull skriften är på försäljningssidan, du bör hålla dig till ditt nuvarande företag och arbeta med sätt att öka dina intäkter.

Att byta från en affärsmodell till en annan är något som nykomlingar ofta gör mycket för att driva onlineföretag. De ger upp en modell mycket snabbt eftersom de inte får det resultat de förväntar sig. Dessa människor är alltid ute efter nästa blanka objekt som kommer att förändra deras liv.

Du kommer aldrig att ha någon framgångsrik onlineverksamhet om du hela tiden hattar och byter byter. Håll dig till din ursprungliga plan och se den igenom. Om du har gjort ditt bästa och det inte ger önskat resultat kan du tänka på en förändring. Du måste undvika att ändra nyans på ett nytt blankt objekt.

Begränsa exponeringen för skinande objekt

Om du regelbundet exponeras för nya blanka objekt ska du klippa ut  källan. Du kanske är medlem i ett onlineforum där detta diskuteras hela tiden. Sluta antingen använda forumet eller undvika de avsnitt som har den blanka objektinformationen. Många hör om nya blanka objekt via e-post. Avsluta prenumerationen på de listor som bara fortsätter att pumpa ut erbjudandena till dig. De ger inget värde och bara gör att din inkorg klumpar ihop sig.

Välj rätt nisch för ditt onlineföretag

Om du inte väljer rätt nisch för ditt onlineföretag är det mycket troligt att det kommer att misslyckas. Det finns tusentals olika nischer som du kan välja mellan, men du måste kontrollera att de har potential att bygga upp ett framgångsrikt onlineföretag.

Många säger att du måste följa dina passioner. Skälet till detta är att om man är passionerad över något, så är det mer troligt att man kan njuta av att utveckla ditt onlineföretag och fortsätta med det.
Detta är förnuftigt, men det är inte alltid det bästa rådet. Om du är passionerad över en nisch som inte många andraär intresserade av, då är dina möjligheter att tjäna pengar smala. Det kan finnas ett stort intresse för din passionerade nisch, men tjänar pengar på den?

Två viktiga frågor

För att avgöra om en nisch är en bra nisch för ditt onlineföretag måste du ställa två frågor om den:
1 Finns det någon efterfrågan?

2 Är det möjligt att tjäna pengar från nischen?

Om man väljer en nisch som har mycket låg efterfrågan kommer man att kämpa redan från början. Så ni måste kontrollera om era nischidéer har den nödvändiga efterfrågan. Ett av de enklaste sätten att göra detta är att kontrollera mängden sökvolym som finns för nischen.

Du kan använda den kostnadsfria Googlenyckelordsplaneraren för att kontrollera efterfrågan. Allt du behöver är ett kostnadsfritt Googlekonto. Tänk på nyckelorden för din nisch – vad skulle folk skriva in i en sökmotor om de letade efter information om nischen?

När du har identifierat dessa huvudnyckelord använder du nyckelordsplaneraren Google för att ange hur många sökningar det finns för varje månad. Du vill att det ska göras några tusen sökningar efter åtminstone huvudnyckelorden..Ju högre sökvolym desto bättre.

Om det finns en bra sökvolym för din nischidé måste du kontrollera om folk tjänar pengar på den. Gå till Google ochanvänd dina huvudnyckelord för att söka. Finns det annonser för produkter och tjänster på den första sidan i sökresultaten?

Om man ser många annonser är detta ett bra tecken på att människor tjänar pengar på nischen. Du kan göra ett annat testköp på OfferVault.com-webbplatsen för att se vilka erbjudanden som finns tillgängliga för din nischidé. Om det finns ett antal erbjudanden så är detta ytterligare ett bra tecken. Det finns även andra platser som du kan kontrollera, t.ex. Clickbank.com.

Gå dit pengarna finns

Om dina nischidéer inte har mycket efterfrågan eller möjligheter att tjäna pengar, så förtvivla inte. Gå bara dit pengarna finns! Det finns nischer som är garanterade att ha den nödvändiga efterfrågan och möjligheten att tjäna pengar. Här är tre gröna nischer som kryssar i alla rutor:

1 Att skapa rikedomar – att tjäna pengar osv.
2 Hälsa och lämplighet – viktminskning osv.

3 Personlig utveckling – självförbättring, relationer osv.

Efterfrågan på dessa nischer kommer sannolikt aldrig att förändras. Människor kommer alltid att vilja skapa mer välstånd, vara friskare och förbättra sig själva. Dessa är mycket konkurrenskraftiga, men de är stora nischer att vara med i.

Grundläggande verktyg för ditt onlineföretag

Det är inte lätt att utveckla ett framgångsrikt onlineföretag trots vad du kanske har hört. Du kommer att behöva all hjälp du kan få och det finns många verktyg tillgängliga för att hjälpa dig. Här kommer vi att titta på vad vi anser vara de viktigaste verktyg som du behöver för din onlineverksamhet.

Verktyg för nyckelordsforskning

Ett bra onlineföretag börjar alltid med bra nyckelordsforskning. Du måste veta vilka termer människor går in i sökmotorer för att hitta den information du ger. Om man har en varubutik, vilka begrepp använder man då för att hitta exempelvis de produkter man säljer?

Det finns ett antal tillgängliga verktyg som hjälper dig att identifiera nyckelorden som folk söker efter. Ett av de bästa verktygen är helt gratis och kallas för Google Keyword Planner. Du behöver bara ett kostnadsfritt Google-konto för att få tillgång till det här verktyget.

Du måste använda ett “frö”-nyckelord för att få saker och ting igång med Google Keyword Planner. Så om din varubutik säljer skor kan du börja med termen “skor”. Detta är ett mycket brett begrepp, så du kanske vill finslipa det lite till “kvinnoskor” eller “barnskor” till exempel.

Nyckelordsplaneraren för Google kommer inte bara att tala om hur många sökningar det finns varje månad för dessa villkor (per land), utan den kommer också att innehålla relaterade nyckelord som du kan använda för ditt onlineföretag. Du kan hämta alla nyckelord som du hittar i en CSV-fil eller ett Google-blad och spara dem.

Det finns också ett antal betalda sökverktyg för nyckelord tillgängliga. Alla nyckelord har en viss grad av konkurrens och om du vill rangordna sidorna i sökmotorerna för fri trafik måste du veta hur konkurrenskraftiga varje nyckelord är. Google Keyword Planner kommer inte att tala om det för er, men andra kommer att göra det.

Dokumentprogram

Du kommer att behöva ett ordbehandlingsprogram och förmodligen ett kalkylbladsprogram för ditt onlineföretag. Det finns även andra användbara dokumentprogram, t.ex. bildpresentation Google Docs är helt gratis och innehåller några mycket användbara dokumentprogram. Allt du behöver är en Internetanslutning. Om du föredrar att programmen installeras på datorn kan du köpa Microsoft Office eller välja en av de kostnadsfria programsviterna, t.ex. Open Office.

Autoresponder Service

Det rekommenderas starkt att du skapar en e-postlista för ditt onlineföretag. Väldigt få besökare på webbplatsen kommer att göra ett inköp första gången och du kan förlora dem för alltid. Om du kan hämta deras e-postadress kan du skicka e-post om ditt företag när som helst.

Det bästa sättet att hämta e-post och skapa en e-postlista är att använda en tjänst för automatisk svarare. Det här är en tjänst som gör att du kan skicka en automatisk e-postsekvens till nya abonnenter och en sändningsfunktion där du kan skicka ett e-postmeddelande när du vill. Du kommer att betala varje månad för en autosvarartjänst.

Analys

Det är viktigt att du vet vad som pågår med ditt onlinearbete så att du kan fatta viktiga beslut om det. Google Analytics-paketet är gratis och mycket omfattande. Du kan se hur många besökare du får för dina webbsidor, var de kom ifrån, hur länge de stannade och mycket mer.
Lär dig mer:

 

Få GRATIS e-böcker
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Få GRATIS e-böcker och info om rabatter och nya utgivningar.
Din e-postadress hålls strikt privat och du får inte spam! Avregistrera närsomhelst.

Lämna ett svar

error

Gillar du denna sidan? Sprid gärna ordet :)

Select your currency
SEK Svenska kronor
EUR Euro